Szkolny projekt edukacyjny „Ziemia moim domem” powstał na podstawie projektu “Ziemia dla wszystkich”, który jest realizowany przez DOLNOŚLĄSKĄ SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH EKOROZWÓJ pod patronatem Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Jest to już VIII edycja tego projektu.

Cele ogólne projektu:

  • włączenie szkoły w powszechną edukację dotyczącą zasad i korzyści wynikających z segregacji odpadów i ich przetwarzania oraz rozpowszechniania proekologicznych nawyków i zachowań,
  • zdobycie i poszerzenie wiedzy przez uczniów z zakresu edukacji ekologicznej,
  • nauka ekologicznego życia w szkole, we własnym domu, w środowisku, poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, a szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich recyklingu,
  • zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi,   
  • podejmowanie różnych działań na rzecz ochrony środowiska we własnym otoczeniu.

PODSUMOWANIE PROJEKTU EDUKACYJNEGO “ZIEMIA MOIM DOMEM”

I. AKCJE

SPRZĄTANIE ŚWIATA

W tym roku w dniach od 17 – 19 września odbyła się już 28 akcja “Sprzątania Świata” pod hasłem “Myślę, więc nie śmiecę”.

Głównym celem wyżej wymienionej akcji było rozbudzenie świadomości ekologicznej uczniów i odpowiedzialności za środowisko naturalne. Akcja ta miała również na celu przekazanie uczniom jak ważna jest segregacja odpadów w codziennym życiu.

Dlatego też dnia 17 września uczniowie kl. I – VIII zaopatrzeni w worki i jednorazowe rękawiczki wspólnie z wychowawcami po raz kolejny już wyruszyli w teren, aby oczyścić okolice naszej szkoły ze zbędnych śmieci. Każda klasa miała wyznaczony teren, który posprzątała. Po zakończeniu akcji, uczniowie złożyli worki w wyznaczonym miejscu i udali się do klas. Czynny udział młodzieży w takich akcjach zwraca uwagę na to, że należy segregować odpady i dbać o swoje środowisko.

ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT

Światowy Dzień Zwierząt  to święto obchodzone corocznie 4 października w dzień wspominania w Kościele powszechnym św. Franciszka z Asyżu, patrona zwierząt, ekologów i ekologii. Światowy Dzień Zwierząt został ustanowiony w 1931 roku na konwencji ekologicznej we Florencji i rozpoczyna Światowy Tydzień Zwierząt trwający do 10 października. Obchody Dnia mają na celu zmienić zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt  i uświadomienie im, że zwierzę to istota żywa, a nie rzecz i ma swoje prawa. Po raz pierwszy Światowy Dzień Zwierząt został zorganizowany w Polsce w 1993 roku. Podczas obchodów organizatorzy zwracają uwagę społeczeństwu na los bezdomnych zwierząt, znęcanie się nad zwierzętami, warunki bytowe w schroniskach, sterylizację bezdomnych zwierząt oraz nielegalne hodowle psów szkolonych do walk.

Z tej okazji Samorząd Uczniowski zorganizował w naszej szkole zbiórkę karmy dla zwierząt ze schroniska “AMICUS”. Pojawiła się również gazetka szkolna.

ZBIÓRKA KASZTANÓW I ŻOŁĘDZI

W naszej szkole co roku prowadzona jest zbiórkę kasztanów i żołędzi.

Celem akcji jest promowanie nawyków ekologicznych wśród dzieci, wykształcenie wrażliwości na los zwierząt, a także uczenie oszczędnego gospodarowania zasobami przyrody oraz dobro zwierząt leśnych.

Kasztany i żołędzie nie tylko symbolizują nadejście jesieni, nie służą tylko do tworzenia ozdób przez dzieci, lecz są również dobrym pokarmem dla zwierząt wolno żyjących. Od września do końca października trwała zbiórka kasztanów i żołędzi przez uczniów naszej szkoły.

Zebrane kasztany i żołędzie zostały odebrane przez pracowników Koła Łowieckiego “WILK” Głogów. Umieszczone w odpowiednich miejscach, będą w sezonie zimowym przysmakiem m.in. dzików, saren, jeleni i ptaków. Dzięki temu, że są bogate w witaminy i inne substancje odżywcze, pozwolą zwierzętom lepiej przetrwać zimę.

Największą liczbę kasztanów zebrali uczniowie klasy IIIa. Nagrodą jest ognisko organizowane przez Koło Łowieckie “Wilk”.

MIĘDZYSZKOLNY RODZINNY KONKURS NA EKO – KARMNIK

Październik jest miesiącem ochrony przyrody, dlatego też w naszej szkole zorganizowano Międzyszkolny Rodzinny Konkurs Ekologiczny “Eko – karmnik”.

Konkurs rozstrzygnięto 3 grudnia 2021 r. Jego celem było propagowanie działań proekologicznych wśród uczniów i ich rodzin, którzy poznają różnorodne formy dokarmiania ptaków w zimie, wskazanie na twórczy i aktywny sposób spędzania wolnego czasu oraz kształtowanie u dzieci postawy odpowiedzialności za stan środowiska. Uczestnikami konkursu byli uczniowie klas I – III i IV – VIII.

Do konkursu zgłoszono 78 karmników z 9 głogowskich szkół.

Laureaci konkursu:

KATEGORIA KLAS I – III:

Wyróżnienia: Oliwier Adamski z SP 3, Maja Lesiuk z SP 3, Kacper Suwała SP 11, Zuzanna Husar SP 11.

III miejsce: Alicja Błażejewska z SP 3, Marcel Marczewski z SP 3, Franciszek Dydowicz z SP 8.
II miejsce: Magdalena Słowińska z SP 11, Martyna Fogiel z SP 13.
I miejsce: Filip Kida z SP 2, Błażej Kubiński z SP 13.

KATEGORIA KLAS IV – VIII:


Wyróżnienia: Paweł Czerniawski z SP 7, Nikola Adamczak z SP 7, Maksymilian Pajdzik z SP 11.

III miejsce: Aleksandra Jochimska z SP 13, Lena Oszurko z SP 12.
II miejsce: Paulina Grześkowiak z SP 2, Antoni Jochimski z SP 13.
I miejsce: Wojciech Kuc z SP 3, Syntia Huchrak z SP 11.

Podczas krótkiej uroczystości nie  zabrakło występów artystycznych uczniów, a zebrani mogli też podziwiać karmniki zgłoszone do konkursu.

Nagrody w konkursie ufundowało Koło Łowieckie Wilk, Firma Usługowo – Handlowa Wulkanizacja Tomasz Leśniak z Głogowa, Gerner Sp. z o.o. z Głogowa oraz e-Towers Famaba.

AKCJA ZBIERANIA PLASTIKOWYCH NAKRĘTEK DLA NADII ŚMIGAJ

Z nadejściem końca roku szkolnego 2021/2022 zakończyliśmy w naszej szkole akcję zbierania plastikowych nakrętek, która trwała od stycznia 2022 r.

Przedsięwzięcie miało przede wszystkim wymiar charytatywny – pomoc Nadii Śmigaj, która zmaga się z mózgowym porażeniem dziecięcym spastycznym, zanikiem nerwów wzrokowych, astygmatyzmem, epilepsją, deformacją klatki piersiowej oraz podwichnięciem stawów biodrowych.

Akcja zorganizowana przez nauczycieli świetlicy szkolnej cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i całej społeczności szkolnej. Razem zebraliśmy ogromną ilość nakrętek, które już zostały przekazane rodzinie Nadii.

Każda nakrętka dla rodziny dziewczynki jest na wagę złota, gdyż pieniądze z wymiany nakrętek pozwalają na dalsze leczenie i rehabilitację oraz dają nadzieję na lepsze jutro.

Wszystkim, którzy włączyli się w akcję zbierania plastikowych nakrętek z całego serca ślicznie dziękujemy!!!

Jednocześnie zachęcamy do dalszego zbierania nakrętek i dostarczenie ich we wrześniu do szkoły, ponieważ akcję będziemy kontynuować w przyszłym roku szkolnym!

Nie zapominajmy, że robiąc tak niewiele, możemy pomóc w leczeniu chorych dzieci.

II. EDUKACJA EKOLOGICZNA

GAZETKA EDUKACYJNA Z OKAZJI “ŚWIATOWEGO DNIA ZWIERZĄT”

4 października obchodzimy corocznie Światowy Dzień Zwierząt. Głównym celem obchodów tego dnia jest zwrócenie uwagi na problemy zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt i zachęcenie do wspierania ich ochrony. Dzień ten ma również na celu zmienić zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt i uświadomić im, że zwierzę to istota żywa, a nie rzecz i ma swoje prawa.

Z tego powodu w naszej szkole pojawiła się gazetka edukacyjna, z której uczniowie dowiedzieli się co mogą zrobić dla zwierząt, jakie organizacje pomagają zwierzętom i jakie gatunki są w Polsce chronione.

GAZETKA EDUKACYJNA “PAŹDZIERNIK MIESIĄCEM OCHRONY PRZYRODY”

Październik jest miesiącem ochrony przyrody, dlatego też pojawiła się w naszej szkole gazetka edukacyjna pt. “Październik miesiącem ochrony przyrody”, która poszerza wiedzę naszych uczniów dotyczącą zasad i korzyści wynikających z segregacji odpadów i ich przetwarzania.

PRZEDSTAWIENIE “ŚMIECIO-SZTUKA”

Fantastyczna zabawa i edukacja – to one przyświecały spektaklowi, który odbył się 26 stycznia w naszej szkole dla uczniów z klas I-III.

Akademia Artystyczna „Ancymonek” przyjechała do nas z przedstawieniem pt. „Śmiecio-sztuka”, którego motywem przewodnim było poruszanie tematów ekologicznych, takich jak: recykling, segregacja odpadami, czy też prawidłowe nawyki ekologiczne.

W bajce ekologicznej ukazane zostały losy misia Kubusia, który po wielu latach trafia na strych. Jako porzucona przytulanka zaprzyjaźnia się z innymi porzuconymi i starymi przedmiotami. Stary mop i miotła marzą, by znowu czuć się pożyteczni, więc postanawiają nocą wymknąć się przez komin. Miś wyrusza z nimi, lecz robi coś, aby zwrócić uwagę właściciela, za którym tak bardzo tęsknił. 

Sala co chwilę trzęsła się od śmiechu, gdyż bohaterowie mieli wiele przygód na drodze do spełnienia swojego marzenia. Było mnóstwo efektów specjalnych, przyciągająca uwagę choreografia i wpadające w ucho piosenki.

TYDZIEŃ PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZYCH

W dniach 4-8 kwietnia w naszej szkole odbył się tydzień przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Było to zwieńczenie projektu pod nazwą “Ekologia- moda czy konieczność”, w którym brali udział uczniowie z klas V-VIII.

W poniedziałek, 4. kwietnia uczniowie z klasy VII A i VIII B prezentowali ciekawe doświadczenia fizyczne i chemiczne swoim młodszym kolegom.

Niektóre z eksperymentów dzieci mogły wykonać same, np. balonowe szaszłyki, bańka w bańce czy papierowy most. Doświadczenia cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem.

W następnych dniach, podczas lekcji matematyki, uczniowie, pracując w grupach, rozwiązywali zadania ekologiczne. Na informatyce tworzyli strony internetowe oraz gry w Scratchu. Wcześniej, ramach projektu, uczniowie klas VIII przygotowali na biologii prezentacje multimedialne, dotyczące oddziaływań między organizmami w ekosystemie, a chętni zrobili lapbooki o tematyce ekologicznej. Uczennica klasy VIII A, Zuzanna Chwaszcz, przedstawiła swoją, bardzo ciekawą prezentację młodszym kolegom z klas VI i VII.

Na geografii uczniowie klas VII wykonali plakaty, które stanowiły dekorację tygodnia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Na chemii klasy VIII przygotowały filmiki na Tik Toku nt. oszczędzania wody. Oprócz tego odbył się szkolny konkurs plastyczny “Ekologiczny kapelusz”, zorganizowany przez nauczycielkę przyrody. Podsumowując, wielu uczniów i nauczycieli było zaangażowanych w realizację projektu, który okazał się atrakcyjną formą zdobywania wiedzy. Mamy nadzieję, że tydzień przedmiotów matematyczno-przyrodniczych stanie się naszą szkolną tradycją.

DZIEŃ ZIEMI 2022 – “ZAINWESTUJ W PLANETĘ”

Dzień Ziemi w 2022 roku przyjmuje hasło przewodnie “Inwestujmy w naszą planetę”. Hasło to ma podkreślać konieczność zmian w różnych obszarach ekologii oraz wspólną odpowiedzialność przedsiębiorstw polityków i obywateli za ekosystem.

Dzień Ziemi świętowany jest aż w 194 krajach. Jest to jedno z największych wydarzeń na świecie. Odbywa się ono na cześć planety Ziemi oraz jej środowiska naturalnego.

Ziemia to dom: ludzi, zwierząt i roślin. Działalność człowieka doprowadza do dewastacji planety. Skutki zanieczyszczeń są bardzo dotkliwe. Każdy z nas może i powinien prowadzić ekologiczny styl życia, który polega  na egzystencji w zgodzie z naturą i troszczeniu się o przyrodę. Bardzo ważne jest budzenie wśród dzieci i młodzieży poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska oraz wychowanie w duchu miłości i szacunku do przyrody.

W tym roku z okazji “Dnia Ziemi” odbyła się w naszej szkole audycja radiowa oraz pojawiła się w holu szkoły gazetka ekologiczna.

LEKCJE PRZYRODY W TERENIE

27. 09. 2021 r. klasa 4a pod opieką nauczyciela wybrała się na lekcje przyrody w terenie na temat: “Określamy kierunki geograficzne”. Celem tej lekcji było kształcenie umiejętności określania kierunków geograficznych oraz prowadzenia obserwacji przyrodniczych przy pomocy odpowiednich przyrządów.

Uczniowie przy pomocy kompasu określali kierunki geograficzne, a przy pomocy lupy, lornetki i aparatu fotograficznego obserwowali otaczającą ich przyrodę. Dzięki zrobionym zdjęciom będą mogli wykonać notatkę z obserwacji.

09. 05. 2022 r. miała miejsce kolejna lekcja terenowa w klasie 4a nt. “Uczymy się orientować w terenie”. Celem tej lekcji było ćwiczenie umiejętności pracy w grupie, pracy z kompasem oraz nauka wykonywania szkicu. Uczniowie zgodnie z instrukcją wykonali w grupach szkic okolicy naszej szkoły.

Lekcje sprawiły uczniom wiele radości, byli podczas tych zajęć bardzo aktywni i wykazali się dużą wiedzą.

PODSUMOWANIE PROJEKTU “ZIEMIA DLA WSZYSTKICH”

Sposób realizacji projektu:

  • organizowanie lekcji terenowych, konkursów ekologicznych,
  • udział w akcjach ekologicznych szkolnych i zewnętrznych,
  • udział w przedstawieniach ekologicznych,
  • edukacja ekologiczna na lekcjach.

Termin realizacji projektu od września 2021 do czerwca 2022 oraz w kolejnych latach.

Uczestnicy projektu:

W projekcie biorą udział wszyscy uczniowie klas I – VIII, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi, rodzice.

Założenia projektu:

Osiągnięcia ucznia:

  • rozumie wpływ człowieka na środowisko i przewiduje skutki jego działalności;
  • postępuje w sposób przyjazny dla środowiska;
  • docenia wartość środowiska przyrodniczego;
  • dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania;
  • dokonuje wnikliwej obserwacji;
  • korzysta z różnych źródeł informacji.

Miejsce realizacji projektu:

Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Głogowie

Sprzymierzeńcy:

  • Dyrektor szkoły
  • Nauczyciele
  • Rodzice
  • Koło Łowieckie “Wilk”
  • Schronisko “AMICUS”
  • Urząd Miasta w Głogowie

Efekt ekologiczny realizowanego projektu:

  • uczniowie maja szeroką wiedzę na temat ekologii oraz znają zasady ochrony środowiska
  • uczniowie potrafią swoją wiedzę wykorzystać w praktyce: Potrafią właściwie segregować śmieci, pielęgnować rośliny oraz opiekować się zwierzętami.