Program nauczania
Szkoła Podstawowa
Klasa VII i VIII
Autor programu: Agnieszka Kuberska
„Nadchodzący czas, to czas umysłowego pracownika, który oprócz formalnego wykształcenia posiada umiejętność praktycznego stosowania wiedzy oraz nawyk nieustannego uczenia się”.
Peter Druker
Akty prawne
Zgodnie z art. 292 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe[1] w roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 Ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019, poz. 325)
Wprowadzenie
Zgodnie z ustawą program powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych
z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi – a zatem informacje edukacyjno-zawodowe, informacje dotyczące rynku pracy i informacje dotyczące samopoznania.
Treści programu są dostosowane do wieku i potrzeb uczniów, do których jest skierowany. Niniejszy program zawiera cele i treści mające przygotować uczniów do podejmowania decyzji o kierunku dalszej edukacji, wyborze szkoły ponadpodstawowej i jej typu. Program pozwala młodzieży na poznanie własnych zdolności, mocnych i słabych stron, predyspozycji, umiejętności. Zawiera treści związane z poznaniem zawodów oraz możliwych ścieżkach edukacji.
Na etapie klasy VII i VIII szkoły podstawowej, młodzież jest w trudnej fazie rozwojowej. Na tym etapie życia czeka ich burzliwe przechodzenie z dzieciństwa w dorosłość. Szkoła jest miejscem, które wspomaga i przygotowuje uczniów do świadomego stanowienia o sobie, wyznaczania własnej ścieżki rozwoju poprzez poznanie swoich słabych i mocnych stron, wzmacnianie uzdolnień czy rozwijanie umiejętności i zainteresowań. Z tego powodu bardzo ważne jest aby uczniowie potrafili podejmować odważne decyzje, radzić sobie w sytuacjach kryzysowych oraz nabyli umiejętność uczenia się przez całe życie.
Kończąc szkołę podstawową każdy uczeń powinien znać system kształcenia, rodzaje szkół ponadpodstawowych oraz ich ofertę, świat zawodów, strukturę rynku pracy oraz jego wymagania( np. orientacje na naukę języków obcych).
Ważnym elementem dokonywania wyboru jest, aby młody człowiek kierował się swoimi zdolnościami, zainteresowaniami, pasjami oraz predyspozycjami i możliwościami, a nie niespełnionymi ambicjami rodziców czy wyborami kolegów i koleżanek z klasy czy podwórka.
Doradztwo zawodowe powinno być kształtowane e duchu postawy uczenia się przez całe życie i być wspierane przez rodziców i nauczycieli wszystkich przedmiotów. Wszystkie działania w zakresie doradztwa zawodowego prowadzone w szkole tworzą Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego i stanowi spójną całość.
Rodzaje informacji w programie doradztwa
Cele programu
Celem doradztwa zawodowego w szkole podstawowej jest przygotowanie uczniów
do odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery i trafnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej nauki oraz inspirowanie do tworzenia długofalowych planów życiowych przy wsparciu doradcy zawodowego.
Cele ogólne programu:
- poznawanie samego siebie;
- kształtowanie aktywnej postawy życiowej
- analiza informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy;
- poszerzanie własnych: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
- kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy;
- rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie.
Cele szczegółowe programu:
- rozpoznaje swoje zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
- charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy;
- określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i możliwe sposoby ich realizacji.
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody;
- wskazuje drogi zdobycia wybranych zawodów;
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
- konfrontuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców.
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji;
- analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia;
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
- określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
- planuje ścieżkę kariery, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery.
Proponowane metody i formy pracy:
- analiza przypadku,
- autoprezentacja,
- burza mózgów,
- praca w grupach, parach, indywidualna
- debata „za i przeciw”,
- dyskusja problemowa,
- kolaż,
- kwestionariusz,
- mini-wykład,
- ocena pracy grupowej,
- plakat,
- rozwiązywanie problemów,
- skojarzenia,
- port folio
- udział w dniach otwartych szkół
- spotkania z przedstawicielami zawodów, instytucji, szkół
- wizyty w zakładach pracy
- metody multimedialne
- drama
- testy, kwestionariusze, ankieta,
Pomoce dydaktyczne
- materiały biurowe
- tablica, tablica multimedialna
- ankiety, kwestionariusze, karty pracy
- filmy, nagrania, grafiki
- sprzęt multimedialny
- dostęp do Internetu
- gry
- informatory, katalogi, broszury, ulotki
- prezentacje multimedialne
- strony internetowe
- bazy, analizy, statystyki
Ewaluacja
Źródłem informacji są:
- uczniowie
- nauczyciele i specjaliści
- rodzice
- specjaliści z instytucji współpracujących ze szkołą ( PPP, PUP)
Metody
- ustna: pytania i odpowiedzi, zdania niedokończone, wywiad swobodny
- pisemna: ankieta dotycząca nabytej wiedzy, port folio dotyczące znajomości samego siebie, wypełnione testy, kwestionariusze, ćwiczenia, zgromadzone materiały
- obserwacja