Serdecznie zapraszamy rodziców do naszego forum, które powstało w ramach ogólnopolskiego projektu edukacji prozdrowotnej “Zdrowo jem, więcej wiem”. Projekt w roku szkolnym 2021/2022 jest realizowany w klasach III. Ma on na celu wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania, przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu
i produktów dla zdrowia szkodliwych, uświadomienie związku pomiędzy żywieniem,
a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
Zachęcamy do przeglądania naszego forum, z którego dowiecie się Państwo wielu ciekawych informacji na temat zdrowego odżywiania swoich pociech.
WYCHOWANIE FIZYCZNE – WAŻNA LEKCJA
Tekst autorstwa dr Jolanty Derbich
“Ruch zastąpi prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu” – głosił w XVI wieku Wojciech Oczko, nadworny lekarz królów polskich. Pamiętajmy o tym, zwłaszcza gdy nasze dziecko prosi o kolejne zwolnienie z wf-u. Piszemy, dlaczego te lekcje są wyjątkowo ważne i potrzebne.
Aktywność ruchowa to niezbędna ilość ruchu – ćwiczeń fizycznych – potrzebna do rozwoju i zachowania zdrowia. Optymalna ilość ruchu zapewnia prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych i metabolicznych.
Aktywność fizyczna w wieku dziecięcym jest istotnym czynnikiem determinującym wszechstronny rozwój organizmu oraz kształtującym prawidłową postawę ciała. W znacznym stopniu wpływa na wyrabianie podstawowych cech motorycznych, w tym: zwinności, zręczności, gibkości, szybkości, siły. Pomaga w uczeniu się wielu umiejętności ruchowych niezbędnych w dalszym życiu.
Niepokojące dane
Specjaliści określili niezbędną “dawkę” aktywności fizycznej w tygodniu., która ma sprzyjać podtrzymaniu i poprawie zdrowia. Dla dziecka w wieku szkolnym rekomendowana jest minimum godzina dziennie. Oznacza to, że jego aktywność fizyczna w ciągu tygodnia powinna wynosić w sumie ok. 6-7 godzin. Tymczasem, jak wynika z badań, aktywność fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce jest zastraszająco niska. Poświęcają oni zbyt mało czasu na różne formy aktywności ruchowej, spędzając zbyt dużo czasu przed telewizorem i komputerem. Niepokojąco narasta zjawisko bierności, które jest najbardziej widoczne wieku około pokwitaniowym (11 – 15 roku życia). Większość dzieci (0d 62% do 72%) nie uprawia żadnego sportu.
Kłopoty organizacyjne
Trudno jest tak zorganizować czas, by dziecko ćwiczyło codziennie, a więc najlepiej jest, jeśli uczestniczy w odpowiednio dłuższych zajęciach ruchowych 3-4 razy w tygodniu. Wielu uczniów nie spełnia jednak tego warunku, a ich ulubioną formą wypoczynku jest pogryzanie chipsów przed ekranem komputera lub telewizora. Rodzice także często nie są w stanie tak zorganizować aktywności fizycznej dziecka, aby powyższy warunek spełnić. Z tego między innymi powodu warto docenić – szkolne lekcje wychowania fizycznego.
WF – ważny i potrzebny
WF w tygodniowym planie lekcji jest to ten czas, w którym dziecko na pewno będzie się ruszać, wykonywać różne ćwiczenia i zdobywać nowe umiejętności. Ruch jest potrzebny jak powietrze. Ćwicząc, dziecko przeżywa radość, rozładowuje napięcie i stres, uczy się radzić sobie z negatywnymi emocjami, odpoczywa od trudnych zadań matematycznych, językowych itp. Aplikując sobie taką “dawkę” zdrowia – hartuje organizm i adaptuje go do większego wysiłku fizycznego i umysłowego. Uwierzmy mądremu stwierdzeniu znanego lekarza, Wojciecha Oczki, który przekonywał, że “ruch zastąpi prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”.
Zwolnienie z WF-u
Może zatem warto wcześniej się zastanowić, nim zaliczymy wychowanie fizyczne do grupy tzw. mało ważnych przedmiotów szkolnych i skorzystamy z przysługującego nam prawa napisania zwolnienia z lekcji wf-u (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r.), przychylając się do prośby naszej pociechy. Okazuje się bowiem, że z tego prawa rodzice korzystają dość chętnie. W wielu szkołach semestralne zwolnienie z lekcji wychowania fizycznego ma co czwarty uczeń, a wiele dzieci nie ćwiczy nawet przez cały rok szkolny. I nie wszystkie z tych zwolnień – nawet wystawionych przez lekarza – są uzasadnione. Niemało jest takich rodziców, którzy sami idą z dzieckiem do lekarza, by ten koniecznie ”wyszukał” jakieś przeciwwskazanie do ćwiczeń. Niektórzy sami pozwalają dziecku na bierność, uznając, że lekcje wf-u, to strata czasu, który można przeznaczyć na zajęcia dodatkowe. Korepetycji można udzielić z geografii czy historii, ale braków zdrowotnych, które są wynikiem m.in. ruchowej ”abstynencji”, nie da się szybko nadrobić.
Pamiętajmy o tym, siadając nad kartką z długopisem w ręku, aby kolejny raz napisać zwolnienie z lekcji wf-u. Nie zapominajmy też, że te lekcje i ten nauczyciel zdejmują z nas część obowiązków wobec dziecka. Gdyby nie takie lekcje, musielibyśmy sami wypełnić mu kilka godzin w tygodniu różnorodnymi ćwiczeniami, głowiąc się jeszcze, co zrobić, żeby się nie nudziło.
Zapraszamy również do zapoznania się z poniższymi artykułami:
- Wspierać i zachęcać, a nie hamować, dr Jolanta Derbich http://www.aktywniepozdrowie.pl/po-co-by-aktywnym/wspiera-i-zachca-a-nie-hamowa
- Dobry przykład – fundament wychowania, dr Jolanta Derbich http://www.aktywniepozdrowie.pl/po-co-by-aktywnym/dobry-przyklad-fundament-wychowania
JAK SKUTECZNIE ZMIENIĆ ZŁE NAWYKI ŻYWIENIOWE?
Tekst autorstwa Zuzanny Jędrzejczyk
Źródło: http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/jak-skutecznie-zmieni-ze-nawyki-ywienio
Jak skutecznie zmienić złe nawyki żywieniowe?
Mówi się, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka i każdy z nas wie, jak trudno je zmienić. Warto jednak podjąć to wyzwanie. Radzimy, jak pomóc dziecku na trwałe pozbyć się niezdrowych nawyków.
Twoje dziecko na śniadanie zjada słodką bułkę, popija słodzoną herbatą, a w szkole pałaszuje paczkę chipsów… I tak przez ostatnie dwa lata. Ostatnio jednak przytyło kilka kilo, nie chce ćwiczyć na lekcjach WF, bo śmieją się z niego koledzy.
Trudne, ale konieczne
Pediatra zalecił radykalną zmianę diety. Jak to zrobić? Czy można z dnia na dzień pozbyć się swoich przyzwyczajeń? Prawdopodobnie okaże się to niemożliwe. Podobno przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Zmiana złego nawyku może trwać od kilku dni do kilku tygodni, jednak czasem potrafi zająć nawet kilka miesięcy. Zależy to od motywacji, siły przyzwyczajenia i korzyści, jakie przyniesie zmiana.
OTO KILKA WSKAZÓWEK, JAK SKUTECZNIE ZMIENIAĆ ZŁE NAWYKI:
Nazwać nawyk
Ważną rzeczą jest, aby uświadomić sobie i dziecku, że czynność, o której mówimy stała się nawykiem, a zaprzestanie jej wykonywania sprawia mu ogromną trudność.
Gotowość do zmiany
Aby zacząć zmieniać swoje nawyki, konieczne jest podjęcie świadomej decyzji o rozpoczęciu wprowadzania zmiany. Pomocne może okazać się uświadomienie dziecku, jakie będą konsekwencje pozostania przy złym nawyku. Mogą być one różne: pogorszenie stanu zdrowia, utrata przyjaciół, trudności w szkole.
Rozmowa
Niezwykle ważne jest, aby dziecko zrozumiało potrzebę zmiany i zaakceptowało plan waszego postępowania. Ważne jest także, aby zaproponować dziecku inną czynność, która zastąpiłaby mu dotychczasowe zwyczaje. Mogą to być dodatkowe zajęcia sportowe albo wspólne gotowanie smacznych, ale zdrowych posiłków.
Jeden nawyk
Nie zmieniamy kilku nawyków jednocześnie. Należy skupić się na jednym przyzwyczajeniu, aby konsekwentnie i systematycznie pracować nad nim każdego dnia.
Wytrwałość i wsparcie
Podczas pracy nad zmianą mogą pojawiać się wątpliwości, chęć powrotu do złego nawyku. Mimo trudności starajmy się nie poddawać. Warto poprosić o pomoc najbliższych. Niezwykle ważne jest okazywanie dziecku wsparcia, np. za każdym razem, gdy wspólnie pokonamy kolejny krok ku zdrowszemu życiu, warto nagradzać je za wytrwałość.
A GDY JUŻ UDA SIĘ ZMIENIĆ JEDEN NIEZDROWY NAWYK, MOŻNA Z POWODZENIEM ZMIERZYĆ SIĘ Z KOLEJNYM 🙂

Zapraszamy również do zapoznania się z poniższymi artykułami:
Apetyt ponad miarę, Anna Kłosińska
adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/apetyt-ponad-miar
Ratunku, dlaczego nie je?, Anna Kłosińska
adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/ratunku-dlaczego-nie-je
Sposób na niejadka, Anna Kłosińska
adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/sposob-na-niejadka
Słodkie życie, dr hab. Marzena Jeżewska-Zychowicz
adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/uwaaj-na-sodycze/sodkie-ycie
Uczymy dzieci zdrowego żywienia, rozmowa z dr inż. Anną Harton
adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/uczymy-dzieci-zdrowego-ywienia

Poniżej przedstawiamy informacje odnośnie piramidy zdrowia:
PIRAMIDA ZDROWIA to graficzne przedstawienie zasad zdrowego odżywiania. Pokazuje, jak komponować swój jadłospis, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Każde piętro piramidy zawiera odpowiednie proporcje niezbędnych w codziennej diecie produktów spożywczych.
PIRAMIDA ZDROWIA – KOMENTARZ DO ZMIAN
Podczas IV Narodowego Kongresu Żywieniowego (w styczniu 2019 r.) naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia zaprezentowali nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Dużą rewolucją była już ostatnia zmiana w 2017 r., kiedy okazało się, że to nie produkty zbożowe, a warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety. Co i dlaczego zmieniło się teraz?
Aktywność fizyczna to nie wszystko
Oczywiście ruch i aktywność fizyczna nadal stanowią podstawę utrzymania dobrego zdrowia i samopoczucia najmłodszych, ale w ostatnich latach naukowcy zidentyfikowali kolejne czynniki związane ze stylem życia, która mają znaczący wpływ na zdrowie. Stąd zmiana nazwy samej Piramidy. Spostrzegawczy już zapewne zauważyli, że od dziś będziemy mówić nie o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży, ale o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Na jakie zatem czynniki powinniśmy dodatkowo zwracać uwagę?
Myjemy zęby
Niestety próchnica stanowi dość istotny problem wśród polskich dzieci. Prawie 70% siedmiolatków i 85% dwunastolatków ma próchnicę! Te przerażające dane pokazują tylko, jak duża jest potrzeba uświadamiania najmłodszych (i ich opiekunów) o konieczności regularnego mycia zębów. Prawidłowa higiena jamy ustnej ma znaczący wpływa na ogólny stan zdrowia.
Wysypiamy się
Odpowiednia długość i jakość snu mają niezaprzeczalny wpływ na rozwój i funkcjonowanie młodych ludzi. Zbyt krótki sen bardzo negatywnie wpływa na zdrowie fizyczne, zdolności poznawcze (szkoła!) oraz nastrój. Udowodniono, że zbyt mała ilość snu zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nadmiernej masy ciała. Przyjmuje się, że dzieci w wieku 6-12 lat powinny spać minimum 10 godzin na dobę. Zatem wyłączamy komputery, telewizory, zabieramy smartfony, tablety i pilnujemy, aby najmłodsi domownicy kładli się spać wcześniej.
Mniej urządzeń elektronicznych
Zaleca się, aby dzieci i młodzież codziennie spędzały minimum 60 minut na aktywności fizycznej. Niestety w ostatnich czasach ruch i zabawa na świeżym powietrzu wypierane są przez bardziej stacjonarne atrakcje – telewizor i komputer. Co więcej, wykazano, że czas spędzany przed tego typu urządzeniami sprzyja podjadaniu produktów niezalecanych w codziennym żywieniu. Dlatego w nowej Piramidzie uwzględniono ograniczenie oglądania telewizji, korzystania z komputera i innych urządzeń elektronicznych do maksymalnie 2 godzin dziennie.
Ważymy się regularnie
Regularne kontrolowanie wzrostu i masy ciała pozwalają na wczesne wykrycie i eliminowanie niekorzystnych zmian w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży. Dotyczy do zarówno nadmiaru, jak i zbyt niskiej masy ciała! Najlepiej, jeśli robić to będzie lekarz, pielęgniarka lub dietetyk. Wówczas mamy pewność, że wyniki będą prawidłowo interpretowane w oparciu o siatki centylowe i tabele norm rozwoju określane dla wieku i płci.